Διαδικτυακές απάτες χρησιμοποιούν την επωνυμία της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης»
Οι σελίδες του Facebook Sklavenitis.Fans και Sklavenitis_Fans διεξάγουν διαγωνισμούς που χαρίζουν μεγάλα χρηματικά έπαθλα και αντικείμενα μεγάλης αξίας, όπως iPhone και τσάντες δώρου.
Ισχυρισμός:
Οι σελίδες του Facebook Sklavenitis.Fans και Sklavenitis_Fans διεξάγουν διαγωνισμούς που χαρίζουν μεγάλα χρηματικά έπαθλα και αντικείμενα μεγάλης αξίας, όπως iPhone και τσάντες δώρου.
Συμπέρασμα:
Πρόκειται για διαγωνισμούς – απάτες που δε συνδέονται με την εταιρεία Σλαβενίτης. Προκειμένου να κερδίσουν τα χρηματικά ποσά και τα δώρα, οι χρήστες καλούνται να μοιραστούν προσωπικά τους δεδομένα και συγκεκριμένα τους τηλεφωνικούς τους αριθμούς και κατά αυτόν τον τρόπο εγγράφονται σε συνδρομητικές υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης. Η εταιρεία Σκλαβενίτης μας ενημέρωσε ότι δε συνδέεται με κανέναν τρόπο με τους υπό εξέταση δήθεν διαγωνισμούς.
Αναρτήσεις που έχουν κυκλοφορήσει στο Facebook προωθούν διαγωνισμούς οι οποίοι υπόσχονται δώρα μεγάλης αξίας και υψηλά χρηματικά ποσά και υποτίθεται ότι διεξάγονται από ή φαίνεται να συνδέονται με τη γνωστή αλυσίδα σουπερμάρκετ «Σκλαβενίτης». Ωστόσο, οι διαγωνισμοί αποτελούν απάτες που αποσκοπούν στη συγκέντρωση προσωπικών στοιχείων ανυποψίαστων πολιτών και την εγγραφή τους σε συνδρομητικές υπηρεσίες υψηλής χρέωσης.
Παραδείγματα αναρτήσεων σχετικά με δύο τέτοιους διαγωνισμούς που εντοπίσαμε. Η μία ανάρτηση αναπαράγεται κυρίως τις τελευταίες ημέρες, ενώ η άλλη υπάρχει διαθέσιμη εδώ και μήνες.
Τι ισχύει
Οι απάτες με την επωνυμία γνωστών εταιριών δεν είναι κάτι καινούργιο. Αντιθέτως, πρόκειται για ένα αρκετά συχνό φαινόμενο με το οποίο έχουμε ασχοληθεί και στο παρελθόν καταρρίπτοντας αντίστοιχους δήθεν διαγωνισμούς που χρησιμοποιούσαν γνωστές επωνυμίες, όπως Μασούτης, ΙΚΕΑ, Coca Cola, και Lidl.
Όπως είχαμε αναφέρει και σε παλαιότερο άρθρο μας, οι διαγωνισμοί αυτοί προωθούνται συνήθως από σελίδες που χρησιμοποιούν την επωνυμία γνωστών εταιριών από κοινού με τη λέξη “fans“. Το ίδιο μοτίβο συναντάμε και αυτή τη φορά με τις επίμαχες αναρτήσεις των διαγωνισμών να προέρχονται από τις σελίδες Sklavenitis.Fans και Slavenitis_Fans.
Ακολουθούν οι αναρτήσεις όπως παρουσιάζονται στις σελίδες.
Αυτό που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι και οι δύο σελίδες που προωθούν τους υπό εξέταση δήθεν διαγωνισμούς έχουν δημιουργηθεί ακριβώς πριν από την ανάρτηση των διαγωνισμών, πράγμα αρκετά ύποπτο. Συγκεκριμένα η σελίδα Sklavenitis_Fans, της οποίας ο διαγωνισμός αναρτήθηκε την 1η Μαρτίου, έχει ημερομηνία δημιουργίας την ίδια ακριβώς ημέρα.
Την ίδια στιγμή, η σελίδα Sklavenitis.Fans, της οποίας ο διαγωνισμός διαμοιράζεται τις τελευταίες ημέρες, έχει δημιουργηθεί στις αρχές Ιουλίου.
Οι απάτες βήμα – βήμα
Και στις δύο περιπτώσεις για να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό οι χρήστες καλούνται να σχολιάσουν κάτω από τη δημοσίευση. Στη μια περίπτωση οι χρήστες καλούνται να αναγράψουν στο πεδίο των σχολίων τον μήνα γέννησής τους και στην άλλη να σχολιάσουν τη λέξη “Συγχαρητήρια” με δήθεν αφορμή τα τριακοστά γενέθλια της Ομάδας Φιλάθλων του Σκλαβενίτη.
Μόλις οι χρήστες πραγματοποιήσουν το συγκεκριμένο βήμα, στη μια περίπτωση λαμβάνουν μια αυτοματοποιημένη απάντηση που τους καλεί με σκοπό να ολοκληρώσουν τη συμμετοχή τους να μοιραστούν τη δημοσίευση σε 5-10 ομάδες και να κάνουν like στη σελίδα, κινήσεις που προφανώς αποσκοπούν στο να αναπαραχθεί ο δήθεν διαγωνισμός και να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα.
Στην περίπτωση του άλλου διαγωνισμού, αυτού της Sklavenitis_Fans, παρότι σύμφωνα με την ανάρτηση αυτός θα έληγε στις 7 Μαρτίου, αμέσως μόλις γίνει το σχετικό σχόλιο κάτω από την ανάρτηση, οι χρήστες λαμβάνουν ένα αυτοματοποιημένο προσωπικό μήνυμα, που τους ζητά να ακολουθήσουν έναν σύνδεσμο εντός του οποίου θα επαληθεύσουν τα στοιχεία τους, ώστε να προχωρήσει η παράδοση του δώρου.
Ακολουθώντας τον σύνδεσμο ο χρήστης μεταφέρεται σε μια σελίδα που, αν και φέρει στοιχεία του Σκλαβενίτη (όπως το λογότυπο και την επωνυμία της εταιρείας), έχει εντελώς διαφορετική διεύθυνση url από αυτή της επίσημης σελίδας της γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Αυτό που αξίζει να σημειώσουμε εδώ είναι ότι, όπως προκύπτει από τη διεύθυνση της δήθεν ιστοσελίδας του Σκλαβενίτη, στην οποία παραπέμπεται ο χρήστης αυτή έχει δημιουργηθεί μέσω της υπηρεσίας Google Sites, υπηρεσία της Google που επιτρέπει στους χρήστες της τη δημιουργία ιστοσελίδων δωρεάν. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι εντός του διεύθυνσης συναντάμε τις λέξεις “halaman-muka”. Κάνοντας μια αναζήτηση στη Google χρησιμοποιώντας τις δύο αυτές λέξεις (οι οποίες στην πραγματικότητα προέρχονται από τα Ινδονησιακά και σημαίνουν «αρχική σελίδα»), εντοπίζουμε αναφορές που τις θέλουν να εμφανίζονται σε διευθύνσεις διαφόρων ψεύτικων ιστοσελίδων που οδηγούν σε απάτες.
Επιλέγοντας κάποιον από τους συνδέσμους που εμφανίζονται στη σελίδα ο χρήστης μεταφέρεται σε νέα ιστοσελίδα στην οποία καλείται να συμπληρώσει τον τηλεφωνικό του αριθμό.
Στο σημείο αυτό, σημασία έχουν οι πληροφορίες που εμφανίζονται με μικρότερη γραμματοσειρά κάτω από το πεδίο στο οποίο ο χρήστης καλείται να συμπληρώσει τον αριθμό του. Από αυτές προκύπτει πως όσοι χρήστες προβούν στην καταχώριση του τηλεφωνικού τους αριθμού, θα εγγραφούν σε συνδρομητική υπηρεσία ονόματι “Playzone”, η οποία θα τους αποστέλλει δώδεκα μηνύματα κάθε μήνα με συνολικό κόστος 27,48€.
Μελετώντας τους όρους χρήσης, διαπιστώνουμε πως η υπηρεσία Playzone παρέχεται στην Ελλάδα μέσω της τεχνικής υποδομής και των 5ψηφίων κωδικών της MOBIVAS Μονοπρόσωπη ΙΚΕ. Πρόκειται για την ίδια εταιρεία που παρείχε τις συνδρομητικές υπηρεσίες και σε άλλες απάτες που έχουμε εξετάσει στο παρελθόν και ήδη προαναφέρθηκαν, όπως αυτές της Coca cola, Μασούτης και IKEA Fans. Όπως είχαμε αναφέρει και τότε, η Mobivas είναι εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών και διατηρε γραφεία επί της λεωφόρου Κηφισίας 166Α. Η εταιρία είναι εγγεγραμμένη στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ) και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Κατάρριψη από την εταιρεία Σκλαβενίτης
Επικοινωνήσαμε με την αλυσίδα σουπερμάρκετ Σκλαβενίτης από όπου μας επιβεβαίωσαν ότι τόσο οι υπό εξέταση διαγωνισμοί όσο και οι σελίδες που τους προωθούν δε συνδέονται με την εταιρεία Σκλαβενίτης. Όπως ανέφεραν, η εταιρεία δε διαθέτει καμία σελίδα στην πλατφόρμα του Facebook, ενώ όλοι της διαγωνισμοί πραγματοποιούνται μέσω των καταστημάτων της και όχι διαδικτυακά.
Πενταψήφιοι αριθμοί
Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα ενημερώνουν τους συνδρομητές τους για τις χρεώσεις από 5ψηφιους αριθμούς, αλλά και πώς μπορούν να ενεργοποιήσουν τη φραγή λήψης και αποστολής μηνυμάτων. Διαβάστε αναλυτικά στους συνδέσμους τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε αν είστε συνδρομητής στην Cosmote, στην Vodafone ή στη Nova.
Ανακοίνωση για αντίστοιχες διαδικτυακές απάτες έχει αναρτήσει στον ιστότοπό της και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, η οποία συστήνει στους χρήστες τα εξής:
- Δεν πρέπει να ανταποκρίνονται σε τέτοιου είδους ηλεκτρονικά μηνύματα και να συμμετέχουν σε αντίστοιχους διαγωνισμούς, μέσω των οποίων μπορεί να ζητούνται ακόμη και προσωπικά τους δεδομένα,
- Να μην αποστέλλουν σε υποτιθέμενες διαδικτυακές έρευνες προσωπικά τους στοιχεία και οικονομικά δεδομένα,
- Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς εταιρειών με δώρα προϋποθέτει την αποδοχή των “όρων συμμετοχής”, οι οποίοι πρέπει να έχουν κατατεθεί σε συμβολαιογράφο.
Παρέμβαση για τις χρεώσεις μηνυμάτων από 5ψηφια νούμερα είχε κάνει και Συνήγορος του Καταναλωτή με επιστολή που είχε στείλει στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Για την ενημέρωση των πολιτών για το εν λόγω ζήτημα η ΕΕΤΤ δημιούργησε το ακόλουθο βίντεο.
Συμπέρασμα
Όπως προκύπτει από όλα τα παραπάνω, διαγωνισμοί που παρουσιάζονται ως να διενεργούνται από σελίδες στο Facebook οι οποίες δήθεν συνδέονται με τη γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης αποτελούν δόλωμα για την απόσπαση προσωπικών πληροφοριών χρηστών (συγκεκριμένα τηλεφωνικών αριθμών) και την έγγραφή τους σε συνδρομητικές υπηρεσίες υψηλής χρέωσης. Όπως η εταιρεία Σκλαβενίτης ενημέρωσε τα Ellinika Hoaxes οι εν λόγω σελίδες και διαγωνισμοί δε συνδέονται μαζί της ούτε διενεργούνται από αυτή.