NewsΕπικαιρότηταΠολιτική

Επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου με όρους απόλυτης ασφάλειας – Δύο σταθμάρχες παντού

Ποια μέτρα ανακοίνωσε ο Γεραπετρίτης για τα τρένα μετά την τραγωδία - «Αναλαμβάνω το ιερό καθήκον με διαφάνεια. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους!», είπε

Επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων με όρους απόλυτης ασφάλειας, με πρώτο μέτρο την παρουσία δύο σταθμαρχών σε όλους τους σταθμούς, προανήγγειλε ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, ανακοινώνοντας τις παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους μετά την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου το πρωί της Τετάρτης.

Παράλληλα, ο ίδιος ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πλαίσιο αποζημιώσεων από το κράτος προς τις οικογένειες των θυμάτων.

Σε σχέση με τη σύμβαση τεχνολογικής αναβάθμισης, ο κ Γεραπετρίτης είπε ότι θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Αποκάλυψε, δε, ότι ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον πρόεδρο της μητρικής εταιρείας, της Alstom Γαλλίας, με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης και έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα.

Ο υπουργός μετέφερε για ακόμη μία φορά τη «συγνώμη» της κυβέρνησης, εκπέμποντας το ισχυρό μήνυμα ότι «η οδύνη πρέπει να βρει κάθαρση» ενώ προανήγγειλε αυστηροποίηση των διατάξεων που αφορούν την κλοπή καλωδίων από το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ξεκαθάρισε ότι δεν βρίσκεται εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης για να κάνει κομματική ή πολιτική αντιπαράθεση. «Δεν θα ακούσετε κανένα λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης».

«Η ευθύνη η οποία αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί και ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά».

Για το δυστύχημα, ο ίδιος τόνισε: «Βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας, είχα τη δυστυχία να δω επιτόπου τον τόπο που έγινε αλλά και να έχω προσωπική άποψη να δω το σύστημα πως λειτουργεί σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη, επισκέφθηκα το γενικό νοσοκομείο Λάρισας – το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως- και το μοιραίο βράδυ ήταν αναγκαίο και οφειλόμενο να έχει υπάρξει η αυτόματη χάραξη που εξ ορισμού θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα- ένα δεύτερο επίπεδο θα ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού και ένα τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να έχει υπάρξει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα εκ των υστέρων μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο.».

«Υπήρξε και το ζήτημα ότι η αμαξοστοιχία είχε μπει στην εσφαλμένη γραμμή χωρίς να έχει υπάρξει αντίδραση. Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση, άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν υπήρχαν συστήματα κατά πάσα πιθανότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί», δήλωσε.

Για το θέμα προσωπικού, τόνισε: «Είναι προφανές ότι απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Προϊόντος του χρόνου τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σημαντική μείωση λόγω οικονομικών περιορισμών και συνταξιοδοτήσεων. Έγινε πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης. Έγινε μια προσπάθεια σε 3 επίπεδα από την κυβέρνηση μέσω της κινητικότητας, μέσω προσλήψεων με ΔΠΥ περίπου 200, 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες και δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Για το 2021 διαγωνισμός για πρόσληψη 117 ατόμων εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100».

Για τις υποδομές, δήλωσε: «Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος».

Τα μέτρα για τους σιδηρόδρομους

Υλοποίηση σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης, θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς – ο πρωθυπουργός μίλησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Aston Γαλλίας και ζήτησε οι χρόνοι αποπερατώσεις να είναι ταχείς.

-Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου: είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου. Θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στο σιδηρόδρομο , ένα λαϊκό μέσο φθηνότερο, αυτή η επανεκκίνηση θα γίνει υπό όρους αναβαθμισμένου συστήματος ασφαλείας.

Θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά δυο σταθμάρχες – αυτό σημαίνει μείωση μεταφορικού έργου και με μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνικών δυνατοτήτων σε συνεργασία με την Hellenic Train.

Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επεσήμανε ότι «έχουμε νέα συνάντηση την Παρασκευή με όλους τους εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους και είναι διατεθειμένοι να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους, προκειμένου η αναβάθμιση των μέτρων προστασίας να αγκαλιαστεί από όλους».

Οικονομική ενίσχυση: για πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο κρατικός προϋπολογισμός προς τον ΟΣΕ στα 75 εκατομμύρια και ήδη έχουν εγγραφεί 85 εκατ. στο ταμείο ανάκαμψης για την αναβάθμιση των δομών.

-Θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα που έχει να κάνει με εκπαίδευση και προσλήψεις.

Για την εκπαίδευση του σταθμάρχη, προβλέπεται εξάμηνο πρόγραμμα σε θεωρητικό και πρακτικό πεδίο, καθώς ψυχομετρικά τεστ.

-Στο προσεχές διάστημα θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά κλοπές και φθορές στο δίκτυο – συμβαίνει επί χρόνια με αποτέλεσμα να έχουμε αδυναμία υποστήριξης.

Το επιχειρησιακό σχέδιο για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ

«Υπάρχει ήδη εκπόνηση επιχειρησιακού σχεδίου για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ με αλλαγή στη φιλοσοφία προσέγγισης ασφάλειας», τόνισε στο μεταξύ ο κ. Γεραπετρίτης.

Όπως είπε ο υπουργός, «για την αναβάθμιση των δικτύων και τη νέα στρατηγική στην Ελλάδα ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ήδη βρίσκεται τεχνικό κλιμάκιο στην Ελλάδα το οποίο θα συναντήσω το απόγευμα, ενώ ο κ. Μητσοτάκης είχε επικοινωνία και με τον Γερμανό καγκελάριο και θα υπάρξει αποστολή κλιμακίου».

«Κατανοώ το συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το δυστύχημα. Γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν στην εποχή, κατανοώ και τον θυμό. Διαβεβαιώνω ότι σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά αναλαμβάνω το ιερό καθήκον με διαφάνεια. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους!», υπογράμμισε.

Για ειδική επιτροπή

«Πρόκειται για επιτροπή διοικητικού χαρακτήρα και όχι μια επιτροπή που ασχολείται με ποινικές συνιστώσες – το πόρισμα θα είναι στοιχείο της δικογραφίας. Δεν υφίσταται θέμα κυρώσεων από ΕΕ, η επιτροπή που έχει συσταθεί ήδη θα ολοκληρώσει το πόρισμα της το αμέσως προσεχές διάστημα και θα έχουμε και τη συγκρότηση του μόνιμου φορέα για αεροπορικά και σιδηροδρομικά ατυχήματα».

«Για ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων αυτό είναι ζήτημα της δικαιοσύνης να το κρίνει – δεν θα υπάρξει καμία σκιά όλα θα γίνουν με διαφανή τρόπο.».

Γιατί καθυστέρησε η ολοκλήρωση του έργου ασφάλειας;

«Για καθυστέρηση συμβάσεων θα ήθελα να έχουμε πλήρη εικόνα για τα ζητήματα που μιλάμε, τώρα τρέχουν δυο συμβάσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό ( σηματοδότηση δικτύου, σύστημα όπου το τρένο θα βλέπει τη γραμμή, το σταθμαρχείο και το σημείο ελέγχου) αυτό απαιτεί εγκατάσταση στη γραμμή και στο τρένο και υπάρχει και το καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης που περιορίζει πολύ τον ανθρώπινο παράγοντα.».

Ερωτηθείς πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος είπε: «Η επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει στον συντομότερο δυνατό χρόνο αλλά με ασφαλείς προϋποθέσεις. Ενδεχομένως έως και το τέλος του μήνα. Όταν λέμε μείωση μεταφορικού έργου εννοούμε μείωση σταθμών και δρομολογίων. Θα το δούμε με την εταιρεία. Δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας.».

Ερωτηθείς πόσο προσωπικό έχει ο ΟΣΕ είπε ότι «υπάρχει σημαντική μείωση και προέκυψε την τελευταία τριετία γιατί υπήρξε μαζική αποχώρηση λόγω συνταξιοδοτήσεων. Έγιναν γρήγορες κινήσεις με 200 άτομα σταθμάρχες και κλειδούχους θα έχουμε επιπλέον 217. Τα προηγούμενα χρόνια είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και είχαν γίνει 24 προσλήψεις. Θα αλλάξει το οργανόγραμμα και ό,τι είναι αναγκαίο θα στηριχθεί από την πολιτεία και στο κομμάτι της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης. Άρα θα έχουμε αναβάθμιση υποδομών, προσωπικού και οικονομική στήριξη του οργανισμού.».

«Καμία έκπτωση στην ασφάλεια»

Για την επόμενη μέρα, δήλωσε ότι θα γίνει ότι είναι αναγκαίο για να υπάρξει ασφάλεια σιδηροδρόμων. Υπάρχει μια τάση που αναπτύσσεται να μην λειτουργήσει κανένα τρένο μέχρι τη συνολική αναβάθμιση. Η κυβέρνηση και οι εργαζόμενοι θέλουν να λειτουργήσει όχι μόνο γιατί διαφορετικά θα απαξιωθεί.
Για την ασφάλεια, τόνισε δεν προβλεπόταν ποτέ υποχρεωτική παρουσία δυο σταθμαρχών – ο προϊστάμενος μέχρι τώρα έκανε την κατανομή για τις 3 βάρδιες.
Για το συντονιστικό κέντρο στην Καρόλου, τόνισε ότι δεν αποτελεί κέντρο τηλεδιοίκησης, δεν μπορεί να δει τις γραμμές σε πραγματικό χρόνο και για αυτό δεν μπορεί να αποτρέψει μια μοιραία πορεία. «Πρέπει να διασφαλίσουμε ισορροπία μεταξύ συγκοινωνιακού έργου και ασφάλειας για να μπορέσει να το λειτουργήσει.».
Ερωτηθείς ποια είναι τα λάθη που αναγνωρίζει η κυβέρνηση είπε: «δεν υπήρξε καμία αγνόηση οποιασδήποτε ενημέρωσης ή έγκαιρης προειδοποίησης. Έγιναν αυτά που έγιναν σε συγκεκριμένο πλαίσιο και δυστυχώς όλα δεν γίνονται από την μια ημέρα στην άλλη. Δεν προσήκει πάντως σε μια σύγχρονη χώρα να μην έχει αυτά τα σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα. Αισθάνομαι ότι θα έπρεπε να τα έχουμε φέρει σε σύντομο χρόνο».

«Δεν υπήρξε ποτέ τυπική οριστική συμφωνία να επενδύσεις. Όταν μιλάμε γι’ αυτή την σύμβαση μιλάμε για ελληνική δημόσια υπηρεσία. Ο λειτουργός του τρένου να κάνει λειτουργίες ακόμα και αν δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμες.

Από τις λίγες ημέρες που έχω αναλάβει δεν υπάρχει εικόνα πλήρους διάλυσης. Υπάρχει ένα πλαίσιο με κενά και μια δρομολογημένη αναβάθμιση δυστυχώς με καθυστερήσεις αλλά εικόνα διάλυσης δεν έχω εγώ. Η πολιτική ευθύνη αναλήφθηκε στο υψηλότερο πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Αν διαπιστωθούν και άλλες ευθύνες τότε οι πρώτοι που θα ανταποκριθούν θα είμαστε εμείς.

Για το πως αξιολογεί την στάση της Hellenic Train είπε ότι έκανε μια δημόσια δήλωση σε ότι την αφορά. Εκείνο που αφορά αυτή την στιγμή την σχέση του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία είναι η επανεκκίνηση των τρένων και να τηρηθούν όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις. Το γιατί θα το αξιολογήσει η ποινική δικαιοσύνη αλλά και η διοικητική διερεύνηση. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

Γιατί επιλέξαμε το συσγκκεριμένο σύστημα: «Δεν ισχύει ότι δεν συγκρούονται τρένα αλλού. Η μεγαλύτερη σύγκρουση έγινε στην Γερμανία που έχει το σύστημα αυτό. Το κρίσιμο είναι να έχει τέτοιες συνέργειες το σύστημα που να μηδενίζει το ανθρώπινο λάθος. Δεν έχω αν θα μηδενίζονται οι πιθανότητες. Το τρένο θεωρείται το ασφαλέστερο επίγειο μέσο. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε την λειτουργία των τρένων. Είμαστε πολύ αυστηροί στην σχέση μας με την Hellenic Train. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα έχουν να κάνουν με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων».
Πηγή: vradini.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button