Το πρόγραμμα του GP Καναδά, η στρατηγική και τα μυστικά του σιρκουί του Μόντρεαλ
H Formula 1 κάνει ένα σύντομο διάλειμμα από την “ευρωπαϊκή σεζόν” της, για το ταξίδι στο Μόντρεαλ του Καναδά που θα φιλοξενήσει το 9ο GP του φετινού πρωταθλήματος αυτό το τριήμερο, 7-9 Ιουνίου 2024. Δείτε το πρόγραμμα των δοκιμών και του αγώνα στο Μόντρεαλ, και ό,τι πρέπει να γνωρίζετε για το "Circuit Gilles Villeneuve".
Η Red Bull και ο Μαξ Φερστάπεν φτάνουν στο Μόντρεαλ φέτος ως κάτοχοι της πολ ποζίσιον και νικητές των δύο προηγούμενων GP του Καναδά – όμως αυτή τη φορά έχουν μπροστά τους πολύ ισχυρότερο ανταγωνισμό, από τις McLaren και Ferrari που κέρδισαν από ένα GP στα τρία τελευταία της Formula 1.
Για τους πρωταθλητές, οι προδιαγραφές του σιρκουί στο νησάκι της Παναγίας, του ποταμού του Αγ. Λαυρεντίου, βγάζουν στην επιφάνεια και πάλι τη δυσκολία της Red Bull RB20 να διαχειριστεί τα μικρά “σαμαράκια” της ασφάλτου και τα ψηλά κερμπς.
Αυτό καθιστά την ομάδα ανήσυχη ότι για τέταρτο διαδοχικό αγώνα δεν θα θυμίζει την κυριαρχία της των δύο τελευταίων ετών, και ότι είναι ευάλωτη στις McLaren MCL38 και Ferrari SF-24 που αναβαθμίστηκαν βαρέως μέσα στο Μάιο.
Ο Φερστάπεν έχει προβάδισμα 31 βαθμών στην κορυφή του πρωταθλήματος οδηγών από τον Σαρλ Λεκλέρ της Ferrari και η Red Bull προβάδισμα 24 βαθμών από τη Scuderia στη μάχη των κατασκευαστών.
Στο ξεκίνημα του δεύτερου τρίτου της σεζόν, μια περαιτέρω μείωση των διαφορών αυτών, είτε το κλείσιμο της διαφοράς από τη McLaren, θα δώσει νέο ενδιαφέρον για τους φετινούς τίτλους – που αναμφίβολα δεν περιμέναμε μετά τους “περιπάτους” και τα 1-2 της RBR στην αρχή της φετινής σεζόν.
Στρατηγική
Η πίστα του Μόντρεαλ είναι από αυτές που ασκούν πολύ χαμηλή καταπόνηση στα ελαστικά: οι πλευρικές καταπονήσεις είναι πολύ χαμηλές, αλλά εκείνες στο διαμήκη άξονα του μονοθεσίου (κυρίως λόγω των ισχυρών επιβραδύνσεων) είναι μεγαλύτερες. Αλλά γενικώς, είναι μια από τις πίστες της σεζόν που καταπονούν λιγότερο τη γόμα.
Η Pirelli, κατά συνέπεια, παρέχει στις ομάδες τις τρεις πιο μαλακές γόμες της: σκληρή είναι η C3, μέση η C4 και μαλακή η C5. Πέρσι, οι ομάδες παρουσίασαν ποικίλλες στρατηγικές με τη χρήση και των τριών τύπων των ελαστικών. Οι τρεις του βάθρου έκαναν δύο πιτ-στοπς, αλλά υπήρξαν και πολλοί οδηγοί που έκαναν μόνο ένα – έχοντας μεγαλώσει όσο μπορούσαν το πρώτο stint.
Ωστόσο, υπάρχουν δύο άλλες πολύ πιθανές παράμετροι που μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα της στρατηγικής: η πρώτη είναι η πιθανότητα 67% της εισόδου στην πίστα του οχήματος ασφαλείας. Αυτό το ενδεχόμενο βοηθά όσους ρισκάρουν να επεκτείνουν το πρώτο τους stint (δηλαδή από την εκκίνηση μέχρι το πρώτο πιτ-στοπ).
Η δεύτερη παράμετρος είναι ο καιρός: όλο το τριήμερο στο Μόντρεαλ είναι αυξημένη η πιθανότητα βροχής, ενώ ακόμα κι αν δεν βρέξει η εναλλαγή της βαριάς νέφωσης με τη λιακάδα αλλάζει σημαντικά τη θερμοκρασία της ασφάλτου. Και μπορεί κάποιες ομάδες να δυσκολευτούν να προσαρμόσουν σε αυτό την θερμική διαχείριση των ελαστικών τους, σε συνδυασμό με τη διαρκή βελτίωση της πίστας με τη γόμα που θα στρώνεται όσο προχωρά το τριήμερο.
Σε τέτοιες συνθήκες ένα από τα φαινόμενα που εμφανίζεται είναι το graining, δηλαδή η φθορά της επιφάνειας του ελαστικού με τα γλιστρήματα του μονοθεσίου. Σε μεγάλο βαθμό ισχύει κάτι αντίστοιχο με το σιρκουί -επίσης δρόμων- της Μελβούρνης στην Αυστραλία.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα του 9ου φετινού αγωνιστικού τριημέρου της Formula 1, από σήμερα Παρασκευή (7/06) μέχρι το GP της Κυριακής (9/06), και όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το GP του Καναδά και το σιρκουί Ζιλ Βιλνέβ.
Πρόγραμμα GP Καναδά 2024
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΔΟΣΕΙΣ
Παρασκευή 7 Ιουνίου
20:30 Free Practice 1 ANT1+
Σάββατο 8 Ιουνίου
00:00 Free Practice 2 ANT+
19:30 Free Practice 3 ANT1+
23:00 Kατατακτήριες αγώνα ANT1+
Κυριακή 9 Ioυνίου
21:00 Αγώνας ΑΝΤ1+ 24:00 ANT (μαγνητοσκόπηση)
To αγωνιστικό τριήμερο μπορείτε επίσης να το παρακολουθήσετε ζωντανά από τη συνδρομητική τηλεόραση του επίσημου site της Formula 1 – https://f1tv.formula1.com/
GP Καναδά 2024 / Circuit Gilles Villeneuve, 7-9 Ιουνίου 2024
- Πρώτο GP: 1978
- Μήκος πίστας: 4,361 km
- Γύροι: 70
- Συνολική διαδρομή: 305,270 km
- Ρεκόρ γύρου: Βάλτερι Μπότας, 1:13.078 (2019)
- Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν
- Περισσότερες νίκες: Μίκαελ Σουμάχερ & Λιούις Χάμιλτον (7)
- Πιθανότητα οχήματος ασφαλείας: 67%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 18,35’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε όλες τις πίστες του πρωταθλήματος F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για το σιρκουί του Μαϊάμι
- Οι Καναδοί κατασκεύασαν το τεχνητό νησάκι της Παναγίας (Ile Notre-Dame) στον ποταμό του Αγίου Λαυρεντίου για την φιλοξενία της Παγκόσμιας Έκθεσης Exop 67 του 1967. Έπειτα το νησάκι χρησιμοποιήθηκε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1976, και στη συνέχεια οι δρόμοι και οι εγκαταστάσεις του νησιού αξιοποιήθηκαν για την δημιουργία ενός σιρκουί της Formula 1, του Circuit Ile Notre-Dame.
- Το πρώτο GP διεξήχθη εκεί το 1978, μετά από χρόνια που η χώρα έψαχνε την τοποθεσία για μια μόνιμη πίστα της Formula 1. Ο Ζιλ Βιλνέβ, το πιο λαμπρό τέκνο του Καναδά στη F1 κι ένας από τους θρυλικότερους οδηγούς της ιστορίας και της Ferrari, θριάμβευσε. Αργότερα, μετά τον απροσδόκητο χαμό του στο Ζόλντερ του Βελγίου το 1982, η πίστα του Μόντρεαλ θα έπαιρνε της ονομασία Circuit Gilles Villeneuve.
- Το σιρκουί είναι γρήγορο, με ρυθμίσεις χαμηλής άντωσης των μονοθεσίων. Αποτελείται κυρίως από μεγάλες ευθείες που διακόπτονται από στενά σικέιν, και βεβαίως από την κλασσική φουρκέτα. Ένα εμβληματικό σημείο είναι ο περίφημος “τοίχος των πρωταθλητών” στην έξοδο της τελευταίας στροφής από το τελικό σικέιν. Πήρε το όνομα αυτό από το GP του 1999 που προσέκρουσαν σε αυτόν οι πρωταθλητές Μίκαελ Σουμάχερ, Ζακ Βιλνέβ και Ντέιμον Χιλ.
- Στον Καναδά το 2007 ο Ρόμπερτ Κούμπιτσα, οδηγός της BMW τότε, είχε ένα από τα πιο τρομακτικά ατυχήματα της ιστορίας της F1. Ο Πολωνός, που ως εκ θαύματος επέζησε με ελαφρά τραύματα στην ιδιαίτερα σφοδρή του πρόσκρουση στον εσωτερικό τοίχο κατά την προσέγγιση στη φουρκέτα. Ένα χρόνο μετά, ο Κούμπιτσα θα πετύχαινε ακριβώς στο ίδιο σημείο τη μία και μοναδική νίκη της καριέρας του στη Formula 1, με τη BMW Sauber.
- Το Μόντρεαλ έχει φιλοξενήσει το μεγαλύτερο σε διάρκεια αγώνα της ιστορίας της Formula 1. Συνέβη το 2011, όταν η βροχή ανάγκασε τους αγωνοδίκες σε πολλαπλές διακοπές. Ο αγώνας ολοκληρώθηκε μετά από 4 ώρες, 4 λεπτά και 39 δευτερόλεπτα, και νικητής αναδείχθηκε ο Τζένσον Μπάτον με τη McLaren-Mercedes.