CEO Maersk: Η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα θα διαρκέσει τουλάχιστον λίγους μήνες
Η Maersk και άλλες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες έχουν δώσει οδηγίες σε εκατοντάδες εμπορικά πλοία να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, στέλνοντας τα πλοία να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική σε απάντηση στις επιθέσεις από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν μαχητές Χούθι.
Οδιευθύνων σύμβουλος της Maersk Βενσάν Κλερκ δήλωσε σήμερα πως η διαταραχή στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα που προκλήθηκε από τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα θα διαρκέσει πιθανόν τουλάχιστον λίγους μήνες.
«’Αρα για εμάς αυτό θα σημαίνει μεγαλύτερους διαμετακομιστικούς χρόνους και πιθανόν διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα για λίγους μήνες τουλάχιστον, ελπίζω λιγότερο, αλλά θα μπορούσε επίσης να είναι περισσότερο επειδή είναι πολύ απρόβλεπτο το πώς εξελίσσεται στην πραγματικότητα αυτή η κατάσταση», δήλωσε ο Κλερκ, μιλώντας στο Global Markets Forum του Reuters στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός.
Η Maersk και άλλες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες έχουν δώσει οδηγίες σε εκατοντάδες εμπορικά πλοία να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, στέλνοντας τα πλοία να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική σε απάντηση στις επιθέσεις από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν μαχητές Χούθι.
Καμπανάκι από Τζεντιλόνι
Χθες Τρίτη ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι είχε προειδοποιήσει: «Αυτό που συμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει προς το παρόν να μην έχει συνέπειες στις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό. Όμως πιστεύουμε πως πρέπει να παρακολουθούμε την κατάσταση από πολύ κοντά επειδή οι συνέπειες αυτές μπορεί να εμφανισθούν μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες».
«Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η κυκλοφορία δεν έχει διακοπεί πλήρως», σχολιάζει από την πλευρά του ο Άνο Κουχανάταν της Allianz Trade. Όμως «ο κίνδυνος του πληθωρισμού μπορεί να είναι σημαντικός».
Θα επηρεαστεί το LNG
H μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) «θα επηρεαστεί» από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε χθες, Τρίτη, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν Αλ-Θάνι.
Καθυστερήσεις και παύση λειτουργίας
Αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις έχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις, όπως για παράδειγμα η σουηδική εταιρεία επίπλων IKEA. «Η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα προκαλέσει καθυστερήσεις», εξηγεί η επιχείρηση σε ηλεκτρονικό μήνυμά της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Tesla η οποία τόνισε χθες πως η παραγωγή της θα ανασταλεί για δύο εβδομάδες στο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της, από τις 29 Ιανουαρίου ως τις 11 Φεβρουαρίου. Το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη του Βελγίου πρόκειται επίσης να παραμείνει κλειστό για τρεις ημέρες στα μέσα Ιανουαρίου, καθώς έχει έλλειψη κιβωτίων ταχυτήτων, η παράδοση των οποίων έχει καθυστερήσει εξαιτίας «αναπροσαρμογών στις θαλάσσιες οδούς».
«Οι επιχειρήσεις προϊόντων εξοπλισμού ή ηλεκτρονικών μπορεί να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις. Γι’ αυτές που εργάζονται με πολύ μικρά αποθέματα, αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Άνο Κουχανάταν, οικονομολόγος της Allianz Trade.
Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές στα καύσιμα;
Το επιπλέον κόστος αναφορικά με τα καύσιμα θα είναι περίπου 20%, σύμφωνα με Container xChange, η οποία εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα κάνει να αυξηθούν τα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%, με προσαύξηση της τάξης του 20% για την ασφαλιστική κάλυψη των εφοπλιστών.
Πιθανές επιπτώσεις
Η κατάσταση αυτή μακροπρόθεσμα απειλεί να θέσει σε κίνδυνο τη διαθεσιμότητα του LNG και να αναζωπυρώσει τις τιμές, αλλά προς το παρόν το φυσικό αέριο ξεκίνησε την εβδομάδα με πτώση της τάξης του 5% και διαπραγματεύεται λίγο πάνω από 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα στο TTF του Άμστερνταμ, κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του περασμένου Αυγούστου.
Μείωση κατά 60%
Έκθεση του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου διαπίστωσε ότι ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύουν καθημερινά μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκε κατά 60% από 500.000 τον Νοέμβριο σε 200.000 τον περασμένο μήνα.
Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, η οποία δίνει στα πλοία πρόσβαση στη Διώρυγα του Σουέζ, αντιπροσωπεύει περίπου το 12% της παγκόσμιας θαλάσσιας κυκλοφορίας. Η ένταση κλιμακώθηκε την Πέμπτη όταν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαπέλυσαν αεροπορικές και πυραυλικές επιδρομές σε περιοχές της Υεμένης που ελέγχονται από τους Χούτι με στόχο να σταματήσουν τις επιθέσεις σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι εξαπέλυσαν πλήγματα σε περισσότερους από 60 στόχους σε 16 θέσεις μαχητών Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν, συμπεριλαμβανομένων κόμβων διοίκησης και ελέγχου, αποθήκες πυρομαχικών, συστημάτων εκτόξευσης, εγκαταστάσεις παραγωγής και συστήματα ραντάρ αεράμυνας.
Η στρατιωτική απάντηση ακολούθησε επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος και πυραυλική επίθεση των Χούθι με στόχο έναν στόλο αμερικανικών και βρετανικών πολεμικών πλοίων στη νότια Ερυθρά Θάλασσα.