Σούπερ μάρκετ: Νέοι κανόνες στην αναγραφή τιμών και ποσοτήτων προϊόντων στα ράφια
Τι αλλάζει στην διακίνηση και εμπορία με στόχο την προστασία των καταναλωτών από πρακτικές παραπλάνησης σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης πριν 6 ώρες
Με μεγαλύτερα ταμπελάκια στα ράφια των σούπερ μάρκετ «απαντά» το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών που παρατηρούνται ολοένα και πιο συχνά. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας που είχε προαναγγελθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο, προβλέπεται ότι από τις 15 Μαϊου, η γραμματοσειρά που αφορά στην τιμή ανά μονάδα μέτρησης, θα πρέπει είναι πιο ευκρινής και ευανάγνωστη από το καταναλωτικό κοινό.
Συγκεκριμένα, όπως ορίζει απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, το μέγεθος χαρακτήρων (γραμματοσειρά) της αναγραφόμενης τιμής πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος, θα πρέπει να είνα ίσο τουλάχιστον με το 70% της γραμματοσειράς που γνωστοποιεί την τιμή πώλησης ανά συσκευασία προϊόντος καθώς και να αναγράφεται σε έντονη γραφή (bold).
Επισημαίνεται ότι τα πρόστιμα, σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων, ορίζονται ανάλογα με τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης και κυμαίνονται από 3.000 έως 30.000 ευρώ.
Με την ίδια απόφαση, ορίζεται ότι η μονάδα μέτρησης της ποσότητας για κάθε συσκευασμένο προϊόν, είναι η εξής:
* Προϊόντα που διατίθενται σε στερεά κατάσταση – Κιλό (kg)
* Προϊόντα που διατίθενται σε υγρή κατάσταση υψηλού ιξώδους στους 25°C (π.χ. μέλι) – Κιλό (kg)
* Προϊόντα που διατίθενται σε υγρή κατάσταση ή αέρια κατάσταση – Λίτρο (lt)
* Εδαφοβελτιωτικά φυτοχώματα – Λίτρο (lt)
* Απορρυπαντικά πλυντηρίου – Μεζούρες πλύσης (μεζ.)
* Μη εδώδιμα προϊόντα που πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο – Τεμάχιο (τμχ)
* Λαχανικά που πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το μάτσο ή το τεμάχιο – Τεμάχιο (τμχ)
Από την υποχρέωση αναγραφής της τιμής πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος εξαιρούνται:
α) Τα καταστήματα λιανικών πωλήσεων με εμβαδόν μικρότερο από 50 τετραγωνικά μέτρα, εφόσον δεν πωλούν προϊόντα αρτοποιίας,
β) τα περίπτερα,
γ) τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης, εφόσον δεν εντάσσονται στο πλαίσιο καταστήματος πώλησης ομοειδών προϊόντων,
δ) μαγειρεμένα ή ωμά τρόφιμα που προσφέρονται από καταστήματα εστίασης,
ε) παγωτά καθαρού βάρους έως διακόσια (200) γραμμάρια,
στ) σοκολάτες καθαρού βάρους έως εκατό (100) γραμμάρια,
ζ) προϊόντα καθαρού βάρους έως πενήντα (50) γραμμάρια, εφόσον πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο,
η) προϊόντα καθαρού όγκου έως πενήντα (50) χιλιοστά του λίτρου, εφόσον πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο,
θ) καλλυντικά και προϊόντα αρωματοποιίας,
ι) είδη κοσμηματοπωλείου.
Αντίστοιχα, από την υποχρέωση αναγραφής της τιμής ανά συσκευασία προϊόντος, εξαιρούνται τα προϊόντα κατάψυξης μεταβλητού βάρους, εφόσον:
α) Φέρουν επί της συσκευασίας τους γραμμωτό κώδικα (barcode) που μπορεί να αναγνωστεί μέσω ηλεκτρονικής συσκευής αναγνώρισης και ελέγχου τιμών (price checker) τοποθετημένο σε σημείο τέτοιο του καταστήματος, που να μπορεί εύκολα να αξιοποιηθεί από κάθε καταναλωτή πριν φθάσει στο ταμείο, και που δεν βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 10 μέτρων από το σημείο έκθεσης του προϊόντος μεταβλητού βάρους και
β) Σε ό,τι αφορά τα μη συσκευασμένα προϊόντα, η υποχρεωτική σήμανση αφορά την τιμή πώλησης ανά μονάδα μέτρησης, (κιλό, λίτρο), ενώ δεν επιτρέπεται η αναγραφή της τιμής πώλησης για ποσότητες που αποτελούν υποδιαίρεση της μονάδας μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος.
Σχετικά με τις προωθητικές ενέργειες, προβλέπεται ότι σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμών προς τους καταναλωτές που αφορά στην πώληση αγαθών ή υπηρεσιών η πληροφορία που παρέχεται, με οποιονδήποτε τρόπο, περιλαμβάνει την τιμή πώλησης πριν και μετά την εφαρμογή της μείωσης, καθώς και την τιμή μονάδας πριν και μετά την εφαρμογή της μείωσης.
Σε περίπτωση χρήσης προγραμμάτων επιβράβευσης πιστότητας (loyalty card), εάν η μείωση της τιμής ισχύει μόνον για καταναλωτές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και διαθέτουν τη σχετική κάρτα, θα πρέπει να αναγράφεται καθαρά στην επικοινωνία ότι αυτή ισχύει μόνον σε συνδυασμό με την χρήση της κάρτας.
Τέλος, η αποτίμηση προσφορών, προωθητικών ενεργειών και του οποιουδήποτε είδους χονδρεμπορικών εκπτώσεων πρέπει να εμφανίζονται στο σχετικό συνοδευτικό παραστατικό πώλησης από το χονδρέμπορο στο λιανέμπορο.