Ντόμινο εξελίξεων – Στον ανακριτή και ο σταθμάρχης της επόμενης βάρδιας
Στόχος η συλλογή όλων των πληροφοριών - Η ένδειξη για υπερκατανάλωση ρεύματος πριν το δυστύχημα - Τα 10 κρίσιμα λεπτά
Την πόρτα του ανακριτή περνά σε λίγη ώρα και ο σταθμάρχης της επόμενης βάρδιας από την αυτήν που σημειώθηκε το δυστύχημα στα Τέμπη.
Στόχος της κλήσης είναι να συλλέξει ο ανακριτής όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται προκειμένου να σχηματιστεί πλήρης εικόνα για το τι συνέβη το βράδυ της τραγωδίας.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας θα κληθούν από τον ανακριτή και άλλα πρόσωπα.
Στη φυλακή ο σταθμάρχης – Ποιοι θα καταθέσουν στις έρευνες – Διάλογοι σοκ αμέσως μετά τη σύγκρουση – Το P6 και το «κλειδί»
«Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο, δεν θυμάμαι». Αυτά φέρονται να ήταν τα πρώτα λόγια του σταθμάρχη Λάρισας, όταν αντιλήφθηκε τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Μάρτυρες περιγράφουν τις πρώτες κινήσεις του ως νευρικές και αμήχανες. Ο ίδιος μετά τη μαραθώνια απολογία του, παίρνει τον δρόμο για τις φυλακές.
«Με ομόφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή ο κατηγορούμενος κρίθηκε προσωρινά προφυλακιστέος. Ήταν κάτι αναμενόμενο λόγω της σπουδαιότητας της υποθέσεως, του βάρους και των ευθυνών» τόνισε χθες μετά την απόφαση ο δικηγόρος του, Στέφανος Παντζαρτζίδης.
Και πρόσθεσε: «Ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα: Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι».
«Ο άνθρωπος ούτε έπινε, ούτε γλένταγε. Πότε δεν εγκατέλειψε τη θέση του» τόνισε και υπογράμμισε ότι ο 59χρονος είναι σε τραγική κατάσταση.
Όπως λένε οι πληροφορίες, οι εξελίξεις στο πλαίσιο των ερευνών που διεξάγονται για να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια πίσω από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, θα είναι ραγδαίες, καθώς έρχονται στο φως νέα στοιχεία που, όπως εκτιμούν νομικοί κύκλοι, θα αναδείξουν τις ευθύνες και άλλων προσώπων πέρα από αυτές του σταθμάρχη Λάρισας.
Το κλειδί
Το κλειδί, όπως φαινόταν από τον πίνακα, ήταν γυρισμένο. Αυτό σήμαινε ότι τα δύο τρένα, το εμπορικό και το επιβατικό, κινούνταν με διαφορετικές κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή. Όμως, όπως αποκαλύπτεται από νέα στοιχεία που έρχονται στο φως, το λάθος που οδήγησε στην εθνική τραγωδία, θα μπορούσε να είχε διορθωθεί έγκαιρα, γιατί υπήρχαν και άλλες ενδείξεις ( όπως για παράδειγμα το Ρ6) που έδειχναν πως κάτι πήγαινε στραβά.
Ο σταθμάρχης Λάρισας, που μετά την μαραθώνια απολογία του στην ανακρίτρια κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος, αμέσως μετά τις πρώτες πληροφορίες για το δυστύχημα που έλαβε χώρα κοντά στη σήραγγα των Τεμπών ήταν αγχωμένος και νευρικός.
Συγκεκριμένα ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων φέρεται να υποστηρίζει, πως όταν πέρασε από τον ΟΣΕ της Λάρισας για να παραλάβει το αυτοκίνητό του, ό κατηγορούμενος συνάδελφός του του είπε: «Έχω σύγκρουση», Τότε ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων φέρεται να τον ρώτησε «τι έκανες;». Ως απάντηση, λοιπόν, στην ερώτηση αυτή ο κατηγορούμενος φέρεται να του είπε «Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο, δεν θυμάμαι».
Το Ρ6
Όπως αποκάλυψε το MEGA, υπάρχει ένα τμήμα στη Θεσσαλονίκη, το Ρ6, το οποίο καταγράφει το πόσο ηλεκτρικό ρεύμα καταναλώνει η κάθε γραμμή. Κάποια στιγμή βλέπουν οι αρμόδιοι ότι υπάρχει μεγάλη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θα κατανάλωνε μόνη της η εμπορική αμαξοστοιχία.
Από το Ρ6 επικοινωνούν με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων και αναζητούν γιατί υπάρχει αυτή η κατανάλωση ενέργειας. Ο σταθμάρχης ενημέρωσε πως γνωρίζει πως υπάρχει μόνο η εμπορική αμαξοστοιχία η οποία κινείται στη γραμμή.
Στη συνέχεια, επικοινωνούν με τη Λάρισα και από εκεί και πέρα δεν υπάρχει ενημέρωση, ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στο κρίσιμο 10λεπτο της σύγκρουσης.
Λόγω της τεράστιας έλλειψης προσωπικού, δεν υπάρχει εδώ και καιρό δεύτερος σταθμάρχης, αλλά ένας κλειδούχος, ο οποίος, εάν χρειαστεί πηγαίνει και χειροκίνητα να κινήσει το κλειδί.
Ο προηγούμενος της βάρδιας, στον οποίο ο 59χρονος σταθμάρχης προσπαθεί να επιρρίψει ευθύνες ότι τον άφησε μόνο του και έφυγε νωρίτερα, υπέγραψε με τον 59χρονο προφυλακισθέντα σταθμάρχη το πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής, και μετά αποχώρησε.
Σύμφωνα με πληροφορίες του MEGA, εάν στον σταθμό της Λάρισας έμπαιναν στη διαδικασία να εξετάσουν αυτό που τους είπε το Ρ6, εάν δεν είχε φύγει ο προαστιακός, λόγω της μεγάλης κατανάλωσης ενέργειας, δεν θα είχε ρεύμα να κινηθεί ο προαστιακός.
Η απολογία του σταθμάρχη
Η πολύωρη απολογία του σταθμάρχη ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 21.30 το βράδυ της Κυριακής.Για περισσότερες από 7 ώρες την Κυριακή, ο 59χρονος απαντούσε στις ερωτήσεις της ανακρίτριας.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της απολογίας η ανακρίτρια, με τη σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου εισαγγελέα, διέταξε την προφυλάκιση του κατηγορούμενου, ο οποίος δεν κατέθεσε απολογητικό υπόμνημα, αλλά απάντησε σε σειρά ερωτήσεων της δικαστικής λειτουργού.
Ο δικηγόρος του 59χρονου έκανε λόγο για αναμενόμενη απόφαση και δήλωσε ότι ο πελάτης του απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις της ανακρίτριας και ότι προσπάθησε να βοηθήσει τη διαδικασία της ανάκρισης προκειμένου να φτάσουμε στην αλήθεια.
«Με ομόφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή ο κατηγορούμενος κρίθηκε προσωρινά προφυλακιστέος. Ήταν κάτι αναμενόμενο λόγω της σπουδαιότητας της υποθέσεως, του βάρους και των ευθυνών» τόνισε ο δικηγόρος του σταθμάρχη, Στέφανος Παντζαρτζίδης.
Και πρόσθεσε: «Ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα: Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι».
«Ο άνθρωπος ούτε έπινε, ούτε γλένταγε. Πότε δεν εγκατέλειψε τη θέση του» τόνισε και υπογράμμισε ότι ο 59χρονος είναι σε τραγική κατάσταση.
Η τρελή πορεία του τρένου – Σε αργία ο Επιθεωρητής
Στο μεταξύ, σοκάρουν τα νέα ντοκουμέντα που ήρθαν στην επιφάνεια αναφορικά με την πορεία που ακολούθησε στις 28 Φεβρουαρίου η μοιραία επιβατική αμαξοστοιχία Intercity62, καθώς καταγράφηκε από κάμερες ασφαλείας η τρελή πορεία της στο ρεύμα καθόδου.
Πλην της προφυλάκισης, σε αργία τέθηκε χθες με ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τόσο ο Σταθμάρχης Λάρισας, Β.Σ. όσο και ο Επιθεωρητής Λάρισας, Δ.Ν., μέχρι τη διεξοδική διερεύνηση της καταλληλότητας και επιλογής του σταθμάρχη για υπηρεσία στον σταθμό της πόλης, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Από πλευράς του, ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ με καταγωγή από το Βόλο, φέρεται να υποστήριξε, σύμφωνα με το OPEN, πως η σχετική απόφαση «στερείται νομικής βάσης» και πως ο ίδιος περιμένει να απαντήσει αφού έρθει στο φως η επίσημη αιτιολόγηση της συγκεκριμένης απόφασης.
Η ανακοίνωση του υπουργείου:
«Βάσει του άρθρου 102/30-5-2022 του Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας του ΟΣΕ και κατόπιν απόφασης του Προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού κ. Σπ. Πατέρα, από 4-3-2023 τίθεται σε αργία ο Επιθεωρητής Νικολάου Δημήτριος του Παναγιώτη μέχρι την διεξοδική διερεύνηση της καταλληλότητας και επιλογής του Σταθμάρχη Σαμαρά Βασιλείου για υπηρεσία στον στ. Λάρισας».
Τρεις Σταθμάρχες στη βάρδια
Επιπλέον, ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ επικαλέστηκε το φύλλο παρουσιών, σύμφωνα με το οποίο στη νυχτερινή βάρδια θα έπρεπε να εργάζονται τρεις σταθμάρχες. Ο ένας που η βάρδια του τελείωνε στις 11 το βράδυ και άλλοι δύο από τις 10 το βράδυ έως και τις 7 το πρωί. Αλλά σημείωσε ότι ο πιο έμπειρος εκ των δύο δεν παρουσιάστηκε στην υπηρεσία του, με αποτέλεσμα ο 59χρονος να μείνει μόνος του. Σε κάθε περίπτωση, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, συνδικαλιστής της ΠΑΣΚΕ, λίγες ώρες μετά το σιδηροδρομικό ατύχημα, έσπευσε να πάρει αναρρωτική άδεια ενός μήνα.
Με ανακοίνωση επανήλθε χθες και ο ΟΣΕ, επισημαίνοντας πως «από την πρώτη στιγμή η διοίκηση και τα στελέχη του Οργανισμού βρέθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος και με ειδικά συνεργεία έχουν ρίξει το βάρος τους στον απεγκλωβισμό των επιβατών και τη συνολική αντιμετώπιση του δυστυχήματος στο πεδίο συνδράμοντας όλους τους συναρμόδιους φορείς». Παράλληλα, ο Οργανισμός δεσμεύεται ότι «θα κάνει ότι είναι δυνατόν για να αποδοθεί πλήρης και απόλυτη δικαιοσύνη σε ότι αφορά τα αίτια του τραγικού συμβάντος στο οποίο χάθηκαν τόσες ανθρώπινες ζωές».
«Τι να κάνει το 62;»
Την ίδια ώρα, ανατριχιαστικές είναι οι συνομιλίες μεταξύ των εμπλεκομένων, καθώς τα ηχητικά ντοκουμέντα καταγράφουν τον Σταθμάρχη Λάρισας να συνομιλεί με τον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity62, λίγα λεπτά πριν την μετωπική σύγκρουση. Συγκεκριμένα, στην πρώτη συνομιλία, ο μηχανοδηγός του Intercity 62 συνεννοείται με μέλος του πληρώματος του τρένου, ώστε να κλείσουν οι πόρτες και να είναι όλα έτοιμα για την αναχώρηση από τον σταθμό της Λάρισας.
Στη δεύτερη συνομιλία, όμως, ο σταθμάρχης δίνει την εντολή στον κλειδούχο να μην γυρίσει το κλειδί ώστε να «κλειδώσει» στην ευθεία της ανόδου η Intercity 62, προκειμένου να περάσει το τοπικό τρένο – το 1564- όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Το τοπικό τρένο έφτασε στη Λάρισα από την γραμμή της καθόδου. Ακολούθως, στην τρίτη συνομιλία, ο σταθμάρχης δίνει εντολή στο τοπικό τρένο, που έχει ήδη κάνει τη μανούβρα και έχει μπει στην ευθεία της ανόδου προς Νέους Πόρους – τον επόμενο σταθμό – να αναχωρήσει. Ωστόσο δεν δίνει εντολή να γυρίσει το κλειδί της διαγωνίου.
Στην τελευταία συνομιλία, πλέον, ο σταθμάρχης δίνει πανομοιότυπη εντολή και στο Intercity 62 – να κατευθυνθεί δηλαδή προς Νέους Πόρους από την γραμμή της ανόδου. Τότε, ακούγεται ο μηχανοδηγός του τοπικού τρένου να ρωτά: «Τι να κάνει το 62;», πιθανότατα επειδή το Ιntercity62 μπορούσε να αναπτύξει πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα, ως 160 χιλιομέτρων την ώρα και η απόσταση μεταξύ των δύο τρένων ήταν μικρή.